شهر زیرزمینی کاریز کیش که به آن قنات کیش هم می‌گویند؛ یکی دیگر از دیدنی های کیش می باشد و قدمت تاریخی آن به ۲۵۰۰سال پیش برمی گردد. از سال ۱۳۷۸ بود که این مجموعه بازسازی شد و  فضای داخلی آن برای عبور و مرور بازدیدکنندگان طراحی گردید. این عملیات مرمت توسط آقای حاج حسینی سرمایه‌گذاری شده و مدیریت می‌شود که یک ایرانی مقیم آلمان است و بعد از چند سال به وطن برگشته است.

تیم بازسازی و مرمت باور دارند که این کاریز پتانسیل جهانی شدن را دارد و برای رسیدن به این هدف در تلاش هستند تا کاریز کیش به‎ عنوان یکی از بناهای تاریخی جهان ثبت بشود. در واقع نام شهر برای این مجموعه درست نیست و این مکان یک قنات است که در عمق ۱۶متری زیرزمین ساخته شده است.

کاریز کیش شبکه‌ای بزرگ از آب‌های زیرزمینی را هدایت، مدیریت و توزیع می‌کند. قنات‌های زیادی در شهرهای مختلف کشورمان ایران وجود دارد که هر کدام از آنها نمونه‌ای از هنر دست معماران ایرانی است. پیشینه زیادی که این قنات‌ها دارند نشان‌دهنده هوش و هنر سرشار ایرانیان است و جمله‌ی “هنر نزد ایرانیان است و بس” را تایید می‌کند.

شهر کاریز چیست؟

بر خلاف تصور عموم مردم، همه خوشگذرانی های کیش به تفریحات آبی و خرید و تماشای جُنگ های متنوع آن ختم نمی شود بلکه این جزیره، دیدنی ها و جاذبه های دیگری نیز در خود دارد. بازدید از این جاذبه می تواند رنگ تازه ای به گشت و گذارتان در تور کیش بدهد و شما را با یکی از میراث ایران زمین نیز آشنا سازد.

قنات یا کاریز یک کانال آب یا یک راه آب است که وظیفه‌ آن رساندن آب به سطح زمین است. این کانال تا اعماق زمین پایین می رود تا به سفره های آب زیرزمینی دسترسی پیدا کند و آن را تا سطح زمین راهنمایی می کند. از آبی که از این طریق به سطح زمین رسانده می شود هم برای کشاورزی و هم برای آشامیدن استفاده می شود. به اولین جایی که آب از قنات بیرون می آید، مظهر قنات گفته می شود.

پایاب قنات هم جایی است که برای برداشتن آب با چیزی شبیه به کوزه به آن مراجعه می کردند. شهر زیرزمینی کاریز طوری ساخته شده است که تمام این امکانات در آن وجود دارد و در گذشته مردم از این پایاب برای تأمین آب آشامیدنی استفاده می کردند. شهر کاریز حدود ۱۵ کیلومتر طول دارد و در عمق ۱۴ متری زیرِ زمین ایجاد شده است. این کاریز حدود ۱۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و از نظر طول رشته قنات و یا عمق چاه ها قابل مقایسه با قنات هاى دیگر در سایر نقاط ایران نیست‌.

این ساختار تماشایی، بدون ابزارآلات پیشرفته و با وسایلی مانند تیشه و كلنگ احداث شده است و هنوز آثار این ابزار بر سقف مشاهده می شود. از ویژگی های منحصر به فرد شهر زیرزمینی کاریز می توان به مرجانی بودن، جریان آب شیرین، هوای خنک در زیرِ زمین و سقف مرجانی مملو از فسیل های با قدمت بسیار بالا اشاره کرد. همه این ویژگی ها باعث می شوند از شهر کاریز کیش در زمره مهم ترین جاذبه های ایران و حتی جهان نام برده شود.

جاذبه های دیدنی کیش : پارک ساحلی مرد ماهیگیر در بهترین نقطه از کیش

اکنون که یک دید کلی از ماهیت قنات یا کاریز دارید بهتر متوجه عظمت کاریز کیش می‌شوید و می فهمید که وجودش چقدر برای آبرسانی به مردم مؤثر است.

چرا به کاریز ، شهر زیرزمینی کاریز گفته می‌شود؟


شهر کاریز

این مکان با تغییر کاربری امکانات جدیدی را به مجموعه‌ی خود اضافه کرده و وسعتش را به ۱۰ هکتار رسانده است. این موضوع باعث رشد و پیشرفت مجموعه شده و طراحی داخلی مجموعه پس از مرمت به شکلی است که آن را شبیه به یک شهر کوچک درآورده است.

جاذبه های دیدنی کیش : باغ پرندگان کیش

غرفه های صنایع دستی، موزه خلیج فارس، رستوران‌های سنتی و جدید همراه با موسیقی زنده، عکاسخانه، چایخانه از جمله امکاناتی است که به این مجموعه اضافه شده و آن را به یکی از مهمترین مراکز گردشگری کیش تبدیل کرده است. تا مدت ها این کاریز جاذبه چندانی برای گردشگران نداشت تا اینکه آب شیرین، هوای خنک و معتدل آن و بافت فسیلی سنگ های مرجانی، توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرد و برای احیای آن دست به کار شدند.

ویژگی‌های منحصر به فرد کاریز کیش

در این طرح سعی شده که این کاریز برای بازدیدکنندگان مناسب سازی شود و آنها بتوانند در مسیر جریان آب، حرکت کنند؛ شاید به همین دلیل است که این مجموعه به نام شهر زیرزمینی کاریز خوانده می شود.  

ساختار مستحکم در عین قدیمی بودن

با وجود اینکه این کاریز ۲۵۰۰سال قدمت دارد و یکی از قدیمی‌ترین دیدنی های جزیره کیش محسوب می‌شود اما بنای آن سالم است و آسیب جدی در اثر گذر زمان ندیده است. دلیل این استحکام باورنکردنی هم استفاده از “گِل مارن” در ساختار کاریز است که خاصیت های زیادی دارد؛ گِل مارن یکی از انواع گل رس است که یک سوم از حجمش را آب تشکیل می دهد، زمانی که در معرض هوا قرار می گیرد محکم می شود و ترک می خورد.

از آنجا که شهر زیرزمینی کاریز فضایی است که همیشه رطوبت دارد، هوشمندانه ترین گزینه برای ساخت آن استفاده از گِل مارن است. در زمان مرمت کاریز برای جلوگیری از نابودی این ماده و حفظ رطوبت آن، جلوی آن دیوارهایی با نمای سنتی ساخته شده است. از این گِل برای ساختن ظروف سفالی و آجر و حتی نوعی از سیمان استفاده می شود که در مکمل های غذایی دام و طیور هم مصرف می شود و خاصیت درمانی هم دارد. در گل درمانی از این ماده برای درمان درد مفاصل و برای نرمی و لطافت پوست استفاده می‌شود.

جاذبه های تفریحی کیش : خوش گذرانی در پارک آبی اوشن کیش

سقف مرجانی با قدمتی دیرینه

یکی از شگفتی های کاریز کیش سقف مرجانی آن که صدف و فسیل های قدیمی آن را پر کرده اند، می باشد. فسیل ها نشان دهنده این هستند که در گذشته این مکان بستر دریا بوده و پس از سال ها به این شکل در آمده است.

تحقیقات انجام شده روی این فسیل ها بیانگر این موضوع است که قدمتی معادل ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال دارند که جالب است بدانید درمیان این فسیل‌ها یک لاک پشت قدیمی متعلق به ۵۷۰میلیون سال قبل قرار دارد که دیدن آن از نزدیک خیلی شگفت انگیز است.

آب شرب و تصفیه شده در شهر زیرزمینی کاریز کیش

شهر زیرزمینی کاریز کیش

آب کاریز کیش از بارندگی هایی که در طول سال اتفاق می افتد، تأمین می شود. مرجانی بودن مسیر جریان آب باعث می شود خود به خود آب حاصل از بارندگی تصفیه شود و قابل خوردن باشد که البته در قرن پنجم و ششم هجری کشورهای حاشیه خلیج فارس از آب های این منطقه برای آشامیدن استفاده می کردند و برای آنان ارزشمند بوده است.

شهر زیرزمینی کاریز حدود ۱۵ کیلومتر طول دارد و در عمق ۱۴ متری زیرِ زمین ایجاد شده است و همچنین این شهر کاریز حدود ۱۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و از نظر طول رشته قنات و یا عمق چاه ها قابل مقایسه با قنات هاى دیگر در سایر نقاط ایران نیست‌. این ساختار تماشایی، بدون ابزارآلات پیشرفته و با وسایلی مانند تیشه و كلنگ احداث شده است و هنوز آثار این ابزار بر سقف مشاهده می شود.

هوای خنک و مطبوع در اعماق زمین

یکی از جذابترین ویژگی‌های کاریز کیش برای گردشگران هوای خنک و مطبوعی است که در هر فصلی از سال در این شهر زیرزمینی جریان دارد. این موضوع هم باعث حال خوب گردشگران این مجموعه می‌شود و هم دمای آب در حالت متعادلی قرار می‌گیرد و برای آشامیدن مناسب است.

جاذبه های تاریخی کیش : شهر باستانی حریره

پایاب، جایی برای برداشتن آب

همان طور که در بالا توضیح دادیم پایاب مکانی است برای برداشتن آب با کوزه یا چیزی شبیه آن. در عکس زیر می‌بینید که جایی شبیه حوض وجود دارد که برای رسیدن به آن باید چندین پله از سطح زمین پایین بیایید تا به آن برسید.

بازار صنایع دستی در شهر زیرزمینی کاریز

در این بازارچه که حال و هوای سنتی دارد، اثرهای هنری و صنایع دستی محدوده جنوب ایران به فروش می‌رسد. امکان حنا زدن با طرح های مختلف روی دست و بدن هم در این بازارچه وجود دارد. تفریحات گردشگری کیش

آتلیه عکاسی در شهر زیرزمینی کاریز کیش

قسمتی از شهر زیرزمینی کاریز کیش تحت عنوان عکاسخانه آماده خدمت رسانی به گردشگران عزیز است. می‌توانید با ثبت یک عکس خاطراتتان از سفر به کیش را برای همیشه ماندگار کنید.

جاذبه های دیدنی کیش : درخت سبز کیش

قیمت بلیط شهر زیرزمینی کاریز کیش

برای بازدید از این مکان دیدنی و تاریخی می توانید همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب از شهر کاریز دیدن کنید؛ در ضمن قیمت بلیط شهر زیرزمینی کاریز کیش در برابر دیدن مکان تاریخی و جذاب مبلغ ناچیزی است و شما با پرداخت ۴۰ هزار تومان می توانید از این مکان بی نظیر دیدن کنید.

آدرس: جزیره کیش، بلوار میرمهنا، حدفاصل میدان المپیک و میدان فارور

 

اطلاعات داخل این صفحه برای آگاهی بیشتر مسافران تور کیش درج شده است. آژانس سالیان سفر صرفاً خدمات مربوط به تور کیش (رزرو پرواز و هتل) را برای مسافران این جزیره ارائه می‌دهد.

 

سوالات متداول شهر زیرزمینی کاریز کیش

ویژگی های منحصر به فرد کاریز چیست؟

ساختار مستحکم در عین قدیمی بودن / سقف مرجانی با قدمتی دیرینه / آب شرب و تصفیه شده در شهر زیرزمینی کاریز کیش / هوای خنک و مطبوع در اعماق زمین و...

شهر کاریز در قدیم چه کاربردی داشته است؟

شهر زیرزمینی کاریز در قدیم به به عنوان قنات استفاده می شده و در واقع یک آب راه بوده است.

آدرس شهر زیرزمینی کاریز کیش کجاست؟

جزیره کیش، بلوار میرمهنا، حدفاصل میدان المپیک و میدان فارور