یکی از تفریحات جزیره مرجانی،  لاک پشت های دریایی کیش است؛ لاک پشت های نوک دار و یا پوزه عقابی و لاک پشت سبز. هر دو نوع از انواع لاکپشت های دریایی از عجایب خلقت‌اند.

لاک پشت های دریایی کیش؛ عجایب خلقت

لاک پشت های دریایی طی میلیون ها سال خلقت زندگی بر پهنای اقیانوس‌ها و دریاها، حال، در معرض انقراض قرار دارند. اما هنوز جمعی از آنان در آب‌های جزیره کیش دیدنی‌اند. این موجودات غریب که هیچ‌ چشم‌اندازی برای ابقا و امتداد نسل خود ندارند در اولین حلقه چرخه اکوسیستم دریایی جا می‌گیرند. این به آن معناست که بقای آنان به بقای نسل بشر گرده خورده است.

از میان انواع گونه‌های لاک پشت دریایی در خلیج فارس زندگی میکنند تنها لاک پشت پوزه عقابی برای تخم‌گذاری و زاد آوری به سواحل کیش می آید و  هر فصل بطور متوسط سه بار و  در فاصله هر پانزده روز تخم‌گذاری می‌کند. لاک پشت های درون تخم ۶۰ تا ۷۰ روز بعد از تخم‌ها بیرون می‌آیند و به دریا می‌روند. این بچه لاک پشت ها تنها برای تخم گذاری به زادگاه‌شان باز می‌گردند.

تخم‌گذاری لاک پشت‌های عقابی از اواخر اسفندماه تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد؛ یک موقعیت استثنایی برای همه گردشگرانی که از خلقت لاک‌پشت ‌ها به شگفت می‌آید.

تا به حال فرایند تخم‌گذاری و تولد لاک‌پشت‌ها را از نزدیک دیده‌اید؟

لاکپشت های عقابی حدودا ۵ تا ۶۰ روز پس از تخم گذاری از تخم سر در می‌آورند و خود را از زیر تلّ ماسه ها بیرون می‌کشند. و به واسطه انعکاس نور از سطح دریا راه خود را پیدا می‌کنند و به سمت دریا می روند: عجایب خلقت لاک پشت.

عجایب خلقت

آدرس لاک پشت‌ های دریایی کیش

محوطه تردد لاک‌پشت‌ها در منطقه آزاد جزیره کیش توسط سازمان محیط زیست محصور است.  این محوطه در محدوده جنوبی کیش و در نزدیکی سایت حفاظت و مونیتورینگ لاک پشت ها در ساحل جنوبی جزیره کیش قرار دارد. گردشگران و ساکنین جزیره پس از هماهنگی با مرکز حفاظت و مونیتورینگ لاکپشت های دریایی و هنگام تاریکی شب می‌توانند به تماشای یکی از عجایب کیش بنشینند.

حفاظت از لاک پشت های دریایی کیش

مطالعه و حفاظت از لاک پشت های دریایی از سال ۱۳۸۹ پا گرفته است. سازمان محیط زیست همواره کوشیده است تا این لاک پشت ها را از دسترس از صیادان غیر مجاز مجاز دور نگه دارد و با طراحی راهکارهایی زندگی را بر آنان سهل‌تر نماید. با وجود این، همین سازمان، برای حفاظت از لاک پشت های دریایی کیش به گردشگران توصیه هایی ارائه می دهد که مرور آن‌ها خالی از لطف نیست.

سازمان محیط زیست از گردشگران می‌خواهد هنگام قایق سواری، به لاک پشت هایی که برای تنفس به سطح آب می آیند، نزدیک نشوند، حریم لاکپشت ها را رعایت کنند و در محیط زندگی‌شان به رفت و آمد نپردازند، مواد زاید را به دریا نریزند و تخم‌هاشان را جا به جا نکنند. تا به این طریق اکوسیستم دریایی در عین تکامل به حیاتش ادامه دهد و گردشگران بتوانند از تماشای یکی از کم‌نظیرترین شگفتی‌های طبیعت لذت ببرند.

 

برای دریافت اطلاعات بیش‌تر پیرامون تور کیش با کارشناسان آژانس مسافرتی سالیان سفر تماس بگیرید.