از آنجایی که کیش منطقه آزاد است، بسیاری از افراد تمایل دارند کالاهایی را از کیش و بدون پرداخت عوارض و تعرفه گمرک کیش به مناطق داخلی ایران بیاورند. مسافران تور کیش هم از این قائده مستثنی نیستند.

اما ترخیص کالا از گمرک کیش شرایط و قوانین خاص خود را دارد به طوری که در هنگام خروج مسافران از کیش، محموله های آنان در گمرک بررسی می‌شود. پس لازم است مسافران تور کیش قبل از سفر به کیش، از قوانین گمرک کیش آگاه باشند و از حقوق و امتیازات خود به خوبی بهره ببرند.

در ادامه به بعضی از مهم‌ترین قوانین گمرک کیش اشاره می‌کنیم:

قوانین و مقررات گمرک کیش در هنگام ورود

  • – لوازم شخصی مسافران از جمله موبایل، لپ‌تاپ و دوربین‌های عکاسی نیاز به ثبت در ورود ندارد.
  • – مسافران حتما باید در هنگام ورود به جزیره کیش، اگر کالاهایی به همراه دارند که نیاز به ثبت گمرکی دارد (کالاها و وسایل غیرشخصی) قبل از ترک سالن ورودی، اقلام را در گمرک ثبت کنند. این اقلام در هنگام خروج از کیش، تطبیق داده خواهند‌شد.
  • – مسافرانی که از کشورهای خارجی وارد کیش می‌شوند، سقف ورود کالا دارند. در حال حاضر این سقف ۱۶۰ دلار کالا است و مازاد بر آن تا ۵۰۰ دلار شامل پرداخت عوارض گمرکی می‌شود. ضمنا این کالاها نباید جنبه تجاری داشته باشند و یا طبق قوانین کشور، ممنوعه باشند.
  • – ورود حیوانات و گونه‌های گیاهی از کشورهای خارجی هم نیاز به بررسی‌ها و مجوزهای خاص خود را دارد.
  • – خاويار یکی از محصولات ایران است و واردات و صادرات آن نیاز به رعایت قوانین مخصوص به خود را دارد، به همین دلیل مسافران می‌توانند به ميزان يك كيلوگرم به ازاي هر مسافر خاویار وارد کیش کنند که البته باید حتما مهر اداره شیلات را هم داشته باشد.

قوانین و مقررات گمرک کیش در هنگام ورود

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به کیش با خودرو شخصی

  • – در انتقال وجه نقد و طلا به کیش محدودیت هایی وجود دارد. بیش از ۵۰۰۰ دلار نباید پول نقد همراه داشته باشند؛ که البته ارزهای دیگر هم باید حداکثر معادل ۵۰۰۰ دلار باشند. طلا هم باید به صورت زیورآلات شخصی تا ۱۵۰ گرم وزن داشته باشد. نقره هم باید به صورت زیورآلات و ظروف باشد (مشروط بر اين كه در زمره آثار فرهنگي و تاريخي نباشد) و حداكثر وزن آن به ازاي هر مسافر ۳ كيلوگرم باشد، تا مجاز است.
  • – اگر مسافران با خودرو شخصی وارد کیش می شوند، به صورتی که خودرو از بنادری مانند، آفتاب، لنگه یا چارک سوار کشتی های خودروبر می کنند، حتما باید مراحا کابوتاژ را بگذرانند؛ قوانین کابوتاژ یا کرانبری خودرو با ثبت خودرو و بازرسی گمرکی در مبدا و همچنین مقصد در اسکله های کلان بری انجام می شود که مستلزم به ارائه کارت ماشین، گواهی نامه و برگه عدم سوءپیشینه است.

بیشتر بدانید: حقایقی جالب درباره کیش که احتمالا نمی دانید

  • – ورود کالاهایی که طبق قوانین کشوری ممنوعه هستند و یا نیاز به مجوز دارند، به داخل کشور امکان پذیر نیست. از جمله مشروبات الکی، سلاح گرم و سرد، عتیقه‌جات و … .

قوانین و مقررات ترخیص کالا از گمرک کیش در هنگام خروج

  • – پروسه بررسی کالاها و تشریفات گمرک، زمانبر است. لذا مسافران باید این زمان را هم در برنامه های زمانی رفتن به فرودگاه درنظر بگیرند.
  • – هر مسافر در طول سال، اجازه ورود کالای مجاز تا سقف ۸۰ دلار به شرط غیرتجاری بودن را با معافیت پرداخت عوارض گمرکی دارد. برای کالاهای مازاد بر ۸۰ دلار، عوارض دریافت می‌شود. ضمنا چنانچه ماموران گمرک تشخیص بدهند کالایی نیاز به ثبت معافیت گمرکی دارد، مسافر باید از دفتر صدور کارت سبز در ترمینال فرودگاه، کارت سبز تهیه کند. (در ضمن قیمت هر کارت سبز ۷۵۰۰تومان است)

بیشتر بدانید: معرفی فرودگاه بین المللی کیش

  • – خروج لوازم خانگی بزرگ از قبیل تلویزیون و یخچال و دارو (بیش از مصرف شخصی) از منطقه آزاد کیش ممنوع است و برای اسباب‌کشی، نیاز به صدور مجوز دارند.
  • – خروج مواد اولیه و قطعات فنی واحدهای تولیدی از منطقه آزاد کیش توسط مسافران ممنوع است.
  • – مسافران تنها اجازه دارند تا سقف خاصی، وجه نقد پول رایج کشور خودمان و یا زیورآلات را به همراه داشته باشند. پیش از سفر، باید از مراجع رسمی از میزان این سقف آگاه شد.
  • – برای مسافرانی که با خودروی شخصی به کیش سفر می‌کنند هم قوانین مشابهی وجود دارد. البته این عزیزان نیاز به اخذ مجوزهای دیگری هم در هنگام انتقال خودرو به کیش دارند. این مسافران باید حتما کارت خودرو و کارت شناسایی مالک خودرو را به همراه داشته باشند و اطلاعات کارت خودرو با مشخصات خودرو از جمله شماره سیلندر و موتور خودرو تطابق داشته باشد.

قوانین و مقررات ترخیص کالا از گمرک کیش در هنگام خروج

  • – توصیه می‌شود مسافران کلیه قوانین گمرکی را رعایت کنند. عدم همکاری با ماموران گمرک کیش ، تلاش برای استتار و مخفی کردن کالاها و تلاش برای خروج کالا از درگاهی جز گمرک، همگی قاچاق محسوب می‌شوند و در کیش پیگرد قانونی دارند.
  • – مسافرانی که حیوان خانگی به همراه دارند، حتما باید شناسنامه و مجوز های مربوطه از دامپزکشی را با حفظ رعایت موارد قرنطینه ای و بهداشتی همراه خود داشته باشند.

مطالب مرتبط: هزینه های سفر به کیش